tiistai 21. elokuuta 2012

Disney Collection

Useimmat ihmiset keräävät jotain. Postimerkkejä (onko kukaan tavannut muita postimerkkikeräilijöitä kuin Hemulin? Hmm, onko joku tavannut Hemulin?), pullonkorkkeja, magneetteja, tiettyä astiasarjaa yms. 
Minä kerään Walt Disneyn klassikkopiirrettyjä! Kyllä, olen 21-vuotias.


Postauksen otsikko saattaa tosin olla hieman harhaanjohtava, kokoelmani on melko pieni. Virallisen listan Disney-klassikoista voit tarkastaa täältä.
Omaan kokoelmaani kuuluu kymmenen elokuvaa. Jep, 40 vielä jäljellä ja lisää ilmestyy jatkuvasti. Olen hieman epäileväinen listan uusimpien tulokkaiden kanssa; lasketaanko esimerkiksi Bolt ja Kaksin Karkuteillä klassikoiksi? Toisaalta klassikon käsite on melko häilyvä aikasidonnaisuutensa vuoksi. Mistä me tiedämme etteivät lapsenlapsenlapsemme ylistä Prinsessa ja sammakko - elokuvaa kaikkien aikojen parhaimpana animaationa.


Nyt muutama sana ihkaomista Disney-klassikoistani:

1. Lumikki ja Seitsemän kääpiötä (1937)
Se että 1930-luvulla tehtiin näin upeaa animaatiota, jättää täysin sanattomaksi.

2. Pinocchio (1940)
Samu Sirkka tulee aina olemaan yksi ihanimmista piirroshahmoista. (ps. katson Samu Sirkan joulutervehdyksen joka joulu. Kyllä, olen 21-vuotias.) 

3. Fantasia (1940)
Yksinkertaisesti taikuutta. Omistan myös kaksi Fantasia-kahvikuppia.

4. Dumbo (1941)
Kaikkien lapsien tulisi nähdä tämä elokuva. Siitäkin huolimatta että Dumbo maistelee kuplivaa ja näkee vaaleanpunaisia elefantteja.

5. Bambi (1942)
"You didn't cry when Bambi's mother died??" - Joey, Friends

13. Liisa Ihmemaassa (1951)
Satu josta löytää jatkuvasti uusia puolia ja ulottuvuuksia.

23. Pelastuspartio Bernard ja Bianca (1974)
Bianca on mahdollisesti tyylikkäin hiiri ikinä.

26. Mestarietsivät Basil Hiiri (1986)
Ilkeä rotta kidnappaa nukentekijän ja pakottaa tämän valmistamaan kuningattaresta kopion vallatakseen maan. Mitä tarinankerrontaa.

30. Kaunotar ja Hirviö (1991)
Tämä elokuva ei ole syyttä ainoa animaatio, joka on päässyt parhaan elokuvan Oscarin ehdokaskategoriaan, silloin kun ehdokkaita oli vielä viisi.

41. Lilo & Stitch (2002)
Koirat eivät ole suosikkejani, mutta Stitchin ottaisin lemmikiksi koska tahansa.



Pidän teidät ajan tasalla kokoelmani kasvaessa!

-Katja

9 kommenttia:

  1. Mulla on toi Fantasia jäänyt näkemättä, ja oon suunnitellut pidemmän aikaa katsovani sen kun sitä kehutaan niin paljon :)

    -Matleena

    VastaaPoista
  2. Apua miten voi olla etten ole ikinä kuullut Fantasia-elokuvasta?! mistä se kertoo? ja todellakin, Bianca on ehkä tyylikkäin hiiri ikinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi se on ihana! Koostuu monesta eri pätkästä, erilaisia tarinoita, joissa musiikilla on iso osa :) Kiva että olet samaa mieltä Biancasta!

      Poista
  3. Kuules Katja, ei tässä porukassa tarvii selitellä. Mä oon 27-vuotias ja katson joka joulu Lumiukon ja usein myös Samu Sirkan joulutervehdyksen. Oon 27-vuotias ja vielä nainen herrajumala sentään ja kerään omakseni Batman-leffoja. Disney-leffojen kerääminen on ehkä normaaleinta ikinä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, hienoa kuulla että meitä on monia :) Lumiukko on kyllä myös yksi jouluajan klassikoista. Kuten myös Yksin kotona- leffat! Batman-leffat on myös oikein hyvä keräilykohde. :)

      Poista
  4. :D jippii löysin toisen, joka keräilee samoja asioita mitä minä :D olen vähä edellä kun itteltä jo löytyy 27 (pelkkiä disney classikkoja muita en laske ;))

    Vai onko kokoelmasi karttunu tuosta? (21.8.2012) :D

    VastaaPoista
  5. Jee Disney-leffat on parhaita! Sullahan on jo yli puolet, tosi hyvin :)

    Omaan kokoelmaani on tullut tuosta lisää Leijonakuningas ja Mulan, että pikkuhiljaa edetään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan noita kertynyt http://foreverlittlegirl.blogspot.fi/p/disney-classikko-kokoelma.html <-- tossa on ne mitkä löytyy mun kokoelmasta. :)

      Harmiksi disney vielä luokittelee uusiakin leffoja classikoiksi, mutta pitää nekin hankkia. ;)

      Leijonakuningas on lapsuuden leppari mulla mutta nykyään en osaa valita yhtä suosikkia :)

      Poista
    2. Hieno kokoelma, monta omaa suosikkia siellä! On tosiaan kummallista, että uudet leffat ovat osa klassikkosarjaa, mutta ehkä ne sitten esim 20 vuoden päästä voi mieltää klassikoiksi. :)

      Poista