perjantai 28. syyskuuta 2012

Just another list

Sain muutama vuosi sitten äidiltäni (pienien vihjailujen jälkeen) joululahjaksi kirjan 1001 elokuvaa jotka jokaisen on nähtävä edes kerran eläessään. Listojen ja elokuvien ystävänä tämä oli tietysti mieluinen lahja. En ymmärrä mikä listoissa minua niin kovasti viehättää. En voisi kuvitellakaan lähteväni ulkomaanmatkalle (tai edes mökkireissulle) ilman "pakkauslistaa". Kalenterini on täynnä to-do-listoja ja olen myös kasannut omat elokuvani luetteloksi (jota pitääkin hieman päivittää!). Juu, mutta asiaan. 



Tässä teoksessa on listattu 1001 elokuvaa, jotka jokaisen tulisi nähdä ainakin kerran eläessään (obvious, yes?). Jokaisesta elokuvasta on pieni teksti sekä oleellisimmat tiedot (ohjaaja, näyttelijät, oscar-palkinnot jne.) Listan ensimmäinen elokuva on Georges Méliésin Matka Kuuhun vuodelta 1902. Elokuvia on siis ihan muutama, aina Panssarilaiva Potemkinista Taru Sormusten Herrasta - trilogiaan.






















Minun painoksessani viimeiset elokuvat on vuodelta 2007. En oikein tiedä mitä mieltä olen siitä, että teosta päivitetään jatkuvasti. Tietysti on hyvä, että uudet upeat elokuvat pääsevät listalle, mutta minua ärsyttää jos omasta teoksestani tulee "epäpätevä". Tai no, sana pätevä on hieman kyseenalainen. Tätä teosta ovat tehneet useat elokuva-alan ammattilaiset, mutta ovatko he oikeutettuja sanomaan mitkä elokuvat ovat katsomisen arvoisia ja mitkä eivät. Minun mielestäni kaikilla on oikeus pitää minkälaisista elokuvista tahansa ja myös oikeus olla pitämättä. Minä henkilökohtaisesti en voi ymmärtää mikä niissä Ranskan uuden aallon elokuvissa viehättää. Yliopistossa katsoimme leffakurssilla Alain Resnaisin Viime vuonna Marienbadissa, ja ne olivat ehkä elämäni raskaimmat 94 minuuttia. Ehkä tämä tarkoittaa, etten ole maailman älykkäin elokuvankatsoja, mutta ainakin rehellinen sellainen.


Noh, paatospuheet sikseen ja takaisin listaan. Olen nähnyt 1001 elokuvaa - kirjasta 89 elokuvaa. Voih. Long way to go. Mutta olenhan vasta 21.

-Katja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti