tiistai 8. heinäkuuta 2014

Ei kertakäyttövaatteille!

Olen jo aiemmin blogini puolella puhunut siitä, miten minua on lähiaikoina vaivannut materia-ahdistus. Erityisesti tämä materia-ahdistus on kohdistunut vaatteisiin, jotka muodostavat merkittävän osan kaikesta omistamastani tavarasta. Meillä oli kevään lopulla asunnossamme vesivahinko, kun naapurista valui vedet katon läpi myös meille. Oli todella lähellä ettei vaatehuoneemme (=vaatehuoneeni) kärsinyt vahinkoja. Olisi ollut aivan hirvittävää, mikäli kaikki vaatteeni olisivat olleet veden vallassa. Tuolloin tajusin konkreettisesti miten paljon ikäviä sitoumuksia ja pelkotiloja turha materia aiheuttaa. Miten tyhmää on stressata materian, ja varsinkin sellaisen materian kuin vaatteiden, puolesta. 


Olen historian saatossa sortunut jos jonkinlaisiin muotivillityksiin ja kiroankin välillä sitä, miten Instagram-tilit ja katumuotikuvat saavat minut haluamaan jatkuvasti uusia vaatteita. Onneksi olen lähiaikoina löytänyt hyviä blogeja ja instagram-tilejä, joissa esiintyvät asut ovat enemmän ajattomia kuin vallitsevien trendien huipulla. Lisäksi olen oppinut katsomaan kuvia inspiraation lähteinä, enkä enää kopioitavina kokonaisuuksina. 


 Ajaton on tyylikästä. Muoti kiertää kehää ja toistaa itseään. Trendikkäimmät löydöt voi oikeasti tehdä kirpputorilta. Tämän postauksen kuvat ovat blogissani esiintyneitä kirpparilöytöjä. Niitä löytyi hävettävän vähän, hushus minä. Olenkin tehnyt itselleni lupauksen etten osta heinäkuun aikana yhtäkään uutta vaatetta. Hirvittävää myöntää, että tämän onnistuminen olisi oikeasti aika iso saavutus. Nyt on viikko heinäkuuta takana ilman ostoksia. Ostosten sijaan pyrin löytämään vaatehuoneeni vanhoja yksilöitä uudelleen ja keksimään miten voisin niillä luoda muodikkaita asukokonaisuuksia. Ja tämä on itse asiassa aikas kivaa. 


Vaatteet ja muoti ovat mukavia asioita, vaikka niiden takaa löytyykin niin paljon pahaa. Onneksi vaatteita on mahdollista kuluttaa myös kestävästi ja hyvällä omallatunnolla. Uusien vaatteiden ostaminen on kivaa, en kiellä sitä ollenkaan. Mutta kaikkein parasta on se, jos uudesta vaatteesta tulee niin hyvä mieli, että se kestää pidempäänkin ja tulee esiin joka kerta kun puet kyseisen vaatteen päällesi. Näin minulle kävi kun ostin allaolevan collegepaidan suomalaisen vaatebrändin Juljan second hand-mallistosta. Joka kerta kun minulla on kollari päällä, tiedostan että tämän paidan takana on paljon hyviä asioita. Kierrätystä, tyyliä ja nuorta yrittäjyyttä. Se on aika hyvin yhdeltä paidalta.



Kivaa viikonalkua kaikille! Pysytään viisaina alennusmyynneissä!

-Katja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti