sunnuntai 30. heinäkuuta 2017

Mitä söin aamiaiseksi tällä viikolla?

Mitä söin tänään? -postaukset ovat mielestäni blogi- ja vlogimaailman parhaimmistoa. En tiedä mikä siinä on, mutta se mitä muut ihmiset syövät, on jollain tapaa aivan äärimmäisen kiinnostavaa. Näistä postauksista saa usein vinkkejä omiin ruokailuihin, jotka ainakin itselläni tuppaavat olemaan aika samankaltaisia päivästä toiseen (kuten tämäkin postaus tulee osoittamaan). Muiden kokkailuihin ja syömisiin tutustuessa löytää helposti uusia suosikkireseptejä ja hyviä tuotteita. Lisäksi voi huomata mahdollisia epäkohtia omissa ruokatottumuksissa ja muokata niitä.

Kuvasin tällä viikolla kaikki syömäni aamiaiset mitenkään sensuroimatta tai kaunistelematta. Työkaverini kysyikin, että aionko tehdä annoksista erityisen kauniita, kun kerroin postaussuunnitelmastani. Näin en tosiaan tehnyt. Minulla ei riitä kärsivällisyys rakentaa kaunista smoothiekulhoa kotioloissa ja koska kyseessä on ollut ihan normaali työviikko, ei erityiskoristeluille ja asetteluille olisi ollut edes aikaa. Eli ihan todellista aamupala-arkea luvassa. :)

Aamiainen on mielestäni päivän paras ateria ja en juuri koskaan jätä sitä syömättä. Minulla on aamuisin niin kova nälkä, että usein saatan jopa herätä siihen, että mahani kurnii. Minulle aamiaisessa tärkeintä on, että se maistuu hyvältä, on nopea tehdä ja että sillä jaksaa lounaaseen asti.

Pidemmittä puheitta, palataanpa viikossa taaksepäin.


MAANANTAI

Kaurapuuroa (1dl kaurahiutaleita + 2 dl kauramaitoa --> mikrossa 2 min) banaanilla, mustikoilla ja cashew-tahnalla. Lisäksi keitetty kananmuna tuomaan proteiinia. Mielestäni aamupaloihin on vähän hankala keksiä proteiininlähde. Usein itse valitsen kananmunan, leikkeleen leivän päälle tai heraproteiinijauheen smoothieen. Hieman yksipuolista ja haluaisin jotain vaihtelua, joten mikäli löytyy muita hyviä aamiaiseen sopivia proteiininlähteitä, otan vinkit ilomielin vastaan.

Olen ottanut tavaksi juoda joka aamu viherjuoman, jossa veteen sekoitettuna Foodinin viherjauhetta sekä sitruunamehua. Sitruunamehu sen takia, että juoma on muuten aivan kammottavan makuista. Yllättävän hyvin makuun kuitenkin tottuu.



TIISTAI

Tiistaiaamuna kävin salilla ennen töitä. Ennen salitreeniä join edellisenä iltana jääkaappiin valmiiksi tekemäni smoothien, jossa oli banaani, punaherukoita, kaurajogurttia, vaniljaheraproteiinia, karpalojauhetta ja vettä. Smoothie on näppärä juoda ennen salille lähtöä aamuisin, sillä siitä saa sopivasti energiaa, muttei kuitenkaan täyty niin paljoa, että treeni tuntuisi tukalalta.

Salin jälkeen tietysti aamupala numero kaksi, eli ruisleipä, jonka päällä margariinia, juustoa, kurkkua ja tomaattia. Sekä yksi keitetty kananmuna. Jälleen. Ja veden lisäksi viherjuoma.


KESKIVIIKKO

Kappas, kananmuna jälleen! Aamuisin kun herään, kävelen usein heti ensimmäiseksi keittiöön ja pistän veden pikkukattilaan porisemaan. Tämän jälkeen vasta pesen kasvot ja herään uuteen päivään. Helpottaa huomattavasti kun yksi osa aamiaisesta valmistuu kuin itsestään.

Kananmunan lisäksi kaurajogurttia, granolaa ja karpalojauhetta. Uusi suosikkikomboni! Oatlyn Havregurt yllätti äärimmäisen positiivisesti, kun maistoin sitä ensimmäistä kertaa tällä viikolla. Lisäksi tietysti viherjuoma.


TORSTAI

Torstaina lähdin jo aamukuuden aikaan junalla Helsinkiin työmatkalle, joten söin aamulla vain tuon ruisleivän ja proteiinipatukan otin mukaan junassa syötäväksi. Viherjuoman kiskaisin nopeasti alas kotona. Tämä oli aivan liian vähäinen aamiainen, olin jo kymmenen aikaan aivan nälissäni.

Aikaiset reissuaamut on aamiaisen kannalta hankalia, sillä en tykkää syödä junassa mitään sen massiivisempaa aamiaista ja kuljettaa kippoja ja kahveleita mukana. Yleensä nappaan rautatieasemalta mukaan smoothien tai vastaavan, joka pitää juuri ja juuri nälän poissa lounasaikaan asti.


PERJANTAI

Perjantaina minun oli tarkoitus mennä taas salille aamulla, mutta torkutin sen verran, etten herättyäni olisi enää ehtinyt. Hups. Joinpa sitten pelkästään edellisenä iltana valmiiksi tekemäni vihersmoothien aamiaiseksi ja olin reilusti ennen yhdeksää toimistolla, joten ehkä hyvä näin.

Smoothiessa oli banaani, pakastemangokuutioita, pinaattia, sitruunamehua, tyrnijauhetta, vaniljaheraproteiinia sekä viherjauhetta. Tuona aamuna en siis juonut viherjuomaa, sillä jauhe oli smoothien seassa. Yllätyn aina miten hyvin smoothie pitää nälkää. Nestemäisessä koostumuksessa jotenkin menee niin huomaamatta paljon ruokaa elimistöön ja hyvä näin. Smoothie onkin äärimmäisen näppärä tapa saada aamuisin energiaa kehoon, jollei tee mieli syödä. Smoothie menee näppärämmin alas kuin esimerkiksi iso kulhollinen puuroa.


LAUANTAI

Lauantaina heräilin vasta kymmenen jälkeen, joten söin aamupalan vasta lähempänä lounasaikaa. Viikonloppuisin tykkään panostaa aamupalaan ja käyttää aikaa syömiseen. Tämän viikon lauantaina aamiaispöydälle päätyi jo entuudestaan tuttu viherjuoma sekä täysin samanlainen puuroannos kuin maanantaiaamuna.

Arkiaamiainen olisi varmaan ollut jo tässä, mutta viikonlopun kunniaksi tein myös marjasmoothien, jossa oli mustikoita, banaani, kaurajogurttia, karpalojauhetta, vaniljaheraproteiinia sekä vettä. Lisäksi kulhollinen tuoreita kotimaisia mansikoita. Sekä viikonlopun luksusosuus eli kannullinen haudutettua teetä. En yleensä arkisin juo teetä aamuisin vaan useimmiten juon kupillisen vasta toimistolla. Heti herätessä ei tee mieli lämmintä juomaa ja toisaalta kupillinen teetä tuo työaamuun mukavaa tunnelmaa.


SUNNUNTAI

Sunnuntaina, eli tänään, oli aamulla lähtö serkun rippijuhliin Raumalle klo 8.30. Itse konfirmaatiotilaisuuden jälkeen oli luvassa runsas juhlaruokailu, mutta koska en oikein muistanut kauanko nuo rippikirkollistilanteet kestää, söin varmuuden vuoksi hyvin myös aamulla.

Kaikki ruoat tuttuja jo aiemmilta päiviltä. Ystävämme keitetty kananmuna on jälleen lautasella, kuten myös Oatlyn kaurajogurtti granolan ja karpalojauheen kera. Plus viherjuoma.

***

Siinäpä tämä viikko aamiaisten muodossa. Tätä oli todella kiva tehdä ja teen varmasti tämänkaltaisia postauksia myös jatkossa, esimerkiksi iltapaloista tai lounaista. Toivottavasti piditte ja kiva jos jätätte jotain kommenttia vaikka omista aamupalavalinnoista. Ja ne proteiininlähteet kiinnostaa, jos niihin löytyy vinkkejä. Vielä en ole kyllästynyt kananmunaan, mutta eiköhän senkin aika ole edessä.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Terveisin,
Katja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti