keskiviikko 16. elokuuta 2017

Islanti x 5 - ruokailut

Islanti-postaussarjani toinen ja toiseksi viimeinen juttu luvassa! Päätin siis viime viikolla tehdä Islannin matkastani kolme erillistä postausta hieman eri teemoilla, jotta jutut pysyisivät miellyttävässä lukumitassa. Ensimmäisessä osassa pureudutiin Islannin luonnonihmeisiin, tällä kertaa luvassa reissuruokailut.

Varauduimme siskoni kanssa jo etukäteen siihen, että Islanti on kallis maa. Jopa Suomesta tulevalle tuntuu jotkut hinnat huimaavilta: oluet olivat lähes kaikkialla kymmenen euroa (ellei ollut happy hour), salaatti maksoi yli 20€ ja annos Guest Housen keittiöstä lähes 30€. Lähdimme siis matkaan mukanamme trangia, kaksi viinitonkkaa (joista toinen jäi jopa avaamatta) ja läjä erinäisiä valmisruokia: nuudelipusseja, hernekeittoa, pasta-aterioita, ruisleipää, tonnikalaa, proteiinipatukoita, hummusta, tomaattikeittoa, vohvelijauhoa ja ties mitä.

Pieni takaisku tuli vastaan heti lentokentällä, kun meille ilmoitettiin, että trangiaa ei saa kuljettaa edes ruumaan menevässä laukussa, sillä siinä voi olla jäänteitä sytytysnesteestä. Niinpä jäi trangia lentokentälle säilöön, kuten myös unelmat lettukesteistä Geysirin kupeessa. Noh, ei auta murehtiminen, vaan mentävä niillä varusteilla mitä on. Ja kaiken kaikkiaan asiathan menivät oikein mainiosti. Onneksi majapaikoissamme oli useimmiten keittiöt, joissa saimme kokkailla. Ja nälän partaalla myös luovuus palkittiin.

Seuraavaksi luvassa viiden kuvan verran ruokaseikkailuja Islannin maalla.

1. Ruisleivät hummuksella + pinaattipasta

Ensimmäinen ateriamme Islannissa (jollei lasketa bussimatkalla lentokentältä Reykjavikiin syötyjä Twix-suklaita). Tuotuamme tavarat ensimmäiselle hostellille huomasimme äärimmäisen hyvät keittiöfasiliteetit (liesi, kattila, lautaset ja pöytä) ja päätimme loihtia kahden ruokalajin lounaan. Alkupalaksi ruisleipää hummuksella ja pääruoksi pinaattitortellinit. Ruokajuomaksi tietysti lentokentältä ostetut (koska siellä kuulemma huomattavasti halvempaa kuin muualla Islannissa) paikalliset Viking-oluet. Aivan mainio ateria, jota muistelen suurella lämmöllä.

2. Illallinen Michelin-ravintolassa

"Ensimmäiselle illalle on varattu hienompi ravintola Reykjavikissa", kertoi siskoni, joka teki matkasuunnitelmamme (kiitos siitä!). Luvassa oli Michelin-ravintola Matur og drykkur, jossa otimme alku- ja pääruoat. Mieleni teki alkukeittoa ja tiedustelin tarjoilijalta mitä tarkoittaa rutabaga, joka oli listan yksi keittovaihtoehdoista. Kuullessani sanan vegetable, olin ihan että sehän sopii. Ainakaan luvassa ei olisi valaanpaloja tai muuta vastaavaa. Sain eteeni täydellisen näköisen (ja makuisen) kasvissosekeiton. Rutabaga on muuten niinkin eksoottinen asia kuin lanttu.

Pääruoaksi otin tomaatti-ohra-kasvisannoksen, joka oli maistuva, muttei aivan niin hyvä kuin alkuruoka. Jälkiruoaksi puolitimme siskoni kanssa islantilaisen twisted donitsin, joka oli kuin tippaleivän ja pullan yhdistelmä. Oikein makoisa. Lisäksi puolitimme pullon viiniä. Lasku oli yhteensä noin 100€ per nuppi. Itseäni tämä järkytti, sillä en ollut koskaan maksanut ravintolassa näin paljoa, mutta siskoni kertoi tehneensä näin useasti. Onneksi loppureissun ruokailut tasasivat matkan ruokabudjetin kohdilleen ja olihan tämä illallinen nyt joka ikisen pennin arvoinen.

3. Kympin hampparit

Ensimmäisenä ajelupäivänä kiertelimme suosittua Golden Circle -aluetta, jolta löytyy muun muassa Geysir. Geysir-alueen tutkailun jälkeen maha ilmoitti, että pitkälle ei enää päästä ilman ruokaa (olimme tässä kohtaa syöneet yhdet aamupalaleivät sekä hummusruisleivät ja kello läheni kuutta). "Tuossa on joku raflan tyyppinen, tsekataan hinnat", ehdotin siskolleni. Hmm, kympin hampparit, no ei paha. Tässä tietysti olettamus, että hampurilaiset muistuttaisivat ravintoloiden hampurilaisannoksia. Mutta kyseessä olikin hesehampparit islantilaistyyliin. Kuitenkin sillä nälän hetkellä tuo burgeri maistui elämäni parhaalta. Nyt näen jo selkeämmin, mutta olihan tuo eväs paikallaan.

PS. Huomaa Geysir-usva ikkunan toisella puolella!

4. Kuppinuudelit

Noniin, nyt päästään asiaan. Kuten mainitsin, useimmissa majoituksissamme oli keittiöt, joissa teimme muun muassa hernekeittoa (parasta!) ja viimeisenä iltana kahden ruokalajin gurmeeillallisen, eli tomaattikeittoa sekä pasta bolognesea (ilman jauhelihaa toki, koska olematon kylmäsäilytys).

Yhdessä majapaikassa ei keittiötä kuitenkaan ollut, olisi vain saanut ostaa 30€:n arvoisia annoksia. "Kuuluuko tee huoneen hintaan ja saako sen ottaa mukaan huoneeseen?", kuului maaginen kysymykseni. Tämähän onnistui, joten kiireen vilkkaa takaisin huoneeseen ja nuudelipussien murentuneet sisällöt kuppeihin hautumaan. Jälleen kerran, parempaa ateriaa en tuossa tilanteessa olisi osannut uneksiakaan. Punaviiniä vielä kylkeen, aijai. Myös teepussit otin tietenkin talteen jatkoa ajatellen.

5. Luksusruisleivät luksusmaisemissa

Tämän kuvan ruokailuhetki muistuttaa ehkä eniten mielikuvaa, joka minulla oli etukäteen ruokailuistamme. Trangia porisemassa kauniissa maisemissa. Trangia puuttuu, mutta maisema sitäkin upeampi, joten lopputulos oikein hyvä. Tällä aterialla veimme myös ruisleipämme täysin uudelle tasolle. Olimme jo kerran aiemmin tajunneet laittaa tonnikalaa ruisleipien päälle, mutta nyt maustoimme leivät tonnikalapurkissa olevalla öljyllä ja lisäsimme päälle aromisuolaa. Ai että, miten pienet asiat tekevät paljon.

***

Siinäpä Islannin ruokailut pähkinänkuoressa. Uu, pähkinät olisi muuten ollut fiksu eväs. Rakastan yleensä matkoilla kokeilla erilaisia ravintoloita, mutta tällä reissulla fiilis oli aivan eri. Hernari, nuudelit ja valmistomaattikeitto olivat reissun suosikkiruokiani, vaikka kävimme kuitenkin myös Michelin-ravintolassa. Aina se itse ruoka ei ole pääasia, vaan tunnelma aterian ympärillä.

PS. Lettukesteihin varattu mansikkahillo muuten meni ja räjähti matkalaukkuuni paluumatkalla. Kiitos tästä ja ensi kertaan.